Workshop: Geavanceerd scopegebruik - Misfire-detectie

In deze workshop leggen we je uit hoe je een motor-ECU een misfire detecteert. Dit ga je met behulp van de scope in beeld brengen. Na een uitleg ga je zelf aan het werk: aan de hand van verschillende casussen laten we je zien dat en hoe je hier meer informatie uit de scope kunt halen dan de motor-ECU jou vertelt!

Workshop: Scopediagnose - Penbobines & injectoren

Hoe zet je de oscilloscoop in om de juiste diagnose te kunnen stellen? Door metingen uit te voeren, beelden te analyseren en de kern van het probleem te vinden. In deze workshop neem je de PicoScope  met accessoire bij de hand tijdens verschillende casussen. Je gaat aan de slag met hoe je eenvoudig de werking kunt controleren van een penbobine. Ook ga je aan de slag met het beoordelen van de mechanische werking van de injector via de drukpulsen in de brandstofaanvoerleiding.  

Workshop: Radarkalibratie - De juiste rijlijn

Waar Explora vorige editie liet zien hoe camerakalibratie werkt, zoomen zij nu in op de rijlijn. De radar is een actieve sensor met meerdere functies. Uit de huidige voertuigen is de radar ook niet meer weg te denken. Als deze radar niet goed gekalibreerd is ten opzichte van de rijlijn van het voertuig kan dit verre gaande gevolgen hebben. Denk aan onnodige remingrepen of een niet correct adaptive cruise control. Om meer inzicht te krijgen ga je zelf aan de slag om de opstelling juist te installeren en de radar te kalibreren. 

Workshop: Herkennen van A/C compressor schades

Denso duikt dit jaar in compressorschades: Waarom is de (originele) A/C-compressor gesneuveld en wat moet ik dan doen om te voorkomen dat het nog een keer gebeurt? Aan de hand van praktijkvoorbeelden leer je wat de meest voorkomende oorzaken zijn van compressoruitval. Reken op eye-openers! In de praktijkcase ga je zelf vijf compressoren beoordelen en stel je een reparatieadvies op. 

Workshop: Dieper in het remsysteem

Dit jaar meer diepgang In het remsysteem. Bij Actronics worden veel revisies gedaan op de ABS-module. Zowel elektronisch als mechanisch. Denk hierbij aan de pompmotor en het hydrauliekblok. Veel voorkomend zijn klachten over niet functionerende hydraulische kleppen. Hiervoor hebben wij bij Actronics de ‘Hydrotronic’ ontwikkeld die het hydroliekblok flushed, vastzittende kleppen gangbaar kan maken en kan testen op juist functioneren als een complete ABS-unit. In deze workshop ga je aan de slag met de druksensor. Om de remvloeistofstroom te regelen is het belangrijk om te weten wat de druk In het remsysteem is. Op basis van de signalen van de druksensor kan de ECU de remvloeistofstroom naar de wielen regelen. Na deze workshop heb je meer inzicht en begrijp je hoe het signaal van een druksensor eruit ziet.  

Workshop: Healthcheck batterijpakket - 'Dokteren' aan EV

In deze hagelnieuwe workshop van Tech360 leer je ‘dokteren’ aan een batterijpakket. Bij een E-voertuig is de gezondheidstoestand van het batterijpakket net zo belangrijk als die van de verbrandingsmotor in een voertuig. In deze case nemen we je mee naar de health-check van een batterijpakket. Hoe bepaalt het voertuig dat en hoe kun je het zelf bepalen? Vragen waar je antwoord op krijgt en natuurlijk ga je zelf aan de slag. Maak je klaar voor de toekomst!

Workshop: E-motorfiets - Belast meten aan de Energica

Motorcentrum Deventer neemt in deze editie de Energica mee, een volledig elektrische motor met hoogspanning! Doordat een motorfiets makkelijk toegankelijk is betekent dit dat je belast op een vermogenstestbank kunt gaan meten. Je gaat het geleverde vermogen vergelijken met het vermogen op het wiel. Op de vraag of het rendement van een EV echt beter is als die van een verbrandingsmotor krijg je antwoord. Ook ga je de sturing van de aandrijfelektromotor bekijken, een unieke kans. Is de resolver nu echt zo nodig? 

 

Workshop: Meten aan moderne elektronica

Informatie over deze workshop volgt.

* programma is onder voorbehoud van wijzigingen


 Bekijk het tijdschema >

 Inschrijven voor AMT Diagnose Challenge >